Mamo, Tato! Poćwicz ze mną! – porady fizjoterapeuty

Drodzy Rodzice!

W latach 2016 – 2017 Wrocławskie Centrum Zdrowia SP ZOZ jest realizatorem zadania p.n.: Edukacja zdrowotna i aktywność fizyczna w profilaktyce wad postawy u dzieci i młodzieży w wieku 4-15 lat “Trzymaj się prosto”.

Dla Rodziców, którzy chcieliby skorzystać z konsultacji lekarza ortopedy dla swojego dziecka jest we Wrocławiu  kilka Poradni Korekcji Wad Postawy.

Zajęcia gimnastyki korekcyjnej i pływania korekcyjnego odbywają się we:
Wrocławskim Centrum SPA na ulicy Teatralnej 10-12 basen i sala gimnastyczna, w tym zajęcia dla dzieci młodszych i niepływających, informacja o dostępnych terminach i rejestracja pod nr tel: 71 348-80-57 lub 885-590-039

oraz w sześciu wrocławskich szkołach:
– Szkole Podstawowej nr 3, ul. Bobrza 27
Poniedziałek 16:15-17:00 basen
Wtorek 17:00-17:45 sala gimnastyczna
Piątek 16:15-17:00 basen; 17:15-18:00 sala gimnastyczna
– Zespole Szkolno – Przedszkolnym nr 17, ul. Wieczysta 105
Poniedziałek 16:00-16:45 sala gimnastyczna; 17:00-17:45 basen
Czwartek 15:00-15:45 sala gimnastyczna; 16:00-16:45 basen
– Szkole Podstawowej nr 18, ul. Poznańska 26
Wtorek 16:15-17:00 sala gimnastyczna; 17:15-18:00; basen; 18:05-18:50 basen w tym zajęcia dla dzieci słabiej pływających
Piątek 16:00-16:45 sala gimnastyczna; 16:55-17:40 basen
Piątek 17:45-18:30 basen; 18:40-19:25 sala gimnastyczna
– Szkole Podstawowej nr 50, ul. Czeska 38
Wtorek 16:40-17:25 sala gimnastyczna; 17:30-18:15; basen
Czwartek 15:50-16:35 sala gimnastyczna; 16:40-17:25 basen
Czwartek 17:30-18:15 basen; 18:20-19:05 sala gimnastyczna
Piątek 15:50-16:35 basen; 16:40-17:25 sala gimnastyczna
– Sportowej Szkole Podstawowej nr 72, ul. Trwała 17-19
Wtorek 17:00-17:45 sala gimnastyczna – dzieci młodsze
Czwartek 17:55-18:40 sala gimnastyczna; 18:50-19:35 basen
– Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 ul. Zemska 16c
Czwartek 15:15-16:00 sala gimnastyczna – dzieci młodsze
Czwartek 16:15-17:00 sala gimnastyczna – dzieci starsze

Więcej szczegółów na temat programu znajduje się na stronie Wrocławskiego Centrum Zdrowia, w zakładce „PROGRAMY”

Wskazówki dla rodziców – profilaktyka wad postawy 

Przyczyn  powstawania  wad  jest  wiele,  ale  najbardziej  powszechną  jest  przyjmowanie  wadliwej  postawy  ciała oraz  brak  nawyku  samokontroli.   Największe  nasilenie  powstawania  wad  przypada  na  okres  wczesnoszkolny  i potem na  okres  dojrzewania.  Pierwszy  z okresów  związany  jest  ze  zmianą  ruchliwego  trybu  życia  dziecka (to czas przedszkolny) na  siedzący-  szkolny,  oraz  coraz częstsze  przesiadywanie  dzieci  w  domu  przed  telewizorem  i  komputerem.  Ponieważ  kościec  dziecka  w  tym  okresie  jest  jeszcze  dość  miękki  i  plastyczny,  taka  sytuacja  może  wpływać  na  powstawanie  lub  pogłębianie  się  wad.  Stąd dobrze jest jak najszybciej  wyrobić  u  dzieci  nawyk  przyjmowania  prawidłowej  postawy ciała  i  nawyk  samokontroli.

 Wskazówki  dotyczące organizacji  miejsca  pracy  ucznia.

Każde  niedopasowanie  mebli  powoduje  przyjęcie  przez  dziecko  nieprawidłowej  postawy,  a  więc  niepożądane   przykurcze  lub rozciągnięcie  mięśni  posturalnych,  odpowiadających  za  prawidłową  postawę.  Tym  samym  dochodzi  do  dyskomfortu  pracy  dziecka.  Dziecko szybciej  ulega  znużeniu  pracą,  szybciej  się męczy,  dekoncentruje. W konsekwencji  może  dojść  do  powstania lub pogłębienia się wady postawy.

I  tak,  zbyt  niski  stolik  sprzyja  zbytniemu  pochyleniu  się  do  przodu – garbienie  się (okrągłe  plecy),  natomiast  zbyt  wysoki  wymusza podciąganie  ramion  w  górę– niepożądane  przykurcze i  rozciągnięcie   mięśni  posturalnych.

Przy  zbyt  wysokim  krześle  nogi dziecka będą  zwisały,  co  wpłynie  niekorzystnie na ukrwienie  i  odżywienie  mięśni  stóp (nieprawidłowy  ich  rozwój ) lub  pogłębienia  się  wady  postawy.

Krzesło  powinno  być  odpowiednio  wysokie,  tak  by  stopy  były  całą  powierzchnią  oparte  o  podłoże,  a  kolana  ugięte  pod  kątem  prostym.  Należy  siedzieć  na  całym  siedzisku  z  wyprostowanym  tułowiem.  Plecy  powinny  być  wsparte o  oparcie,  co  dodatkowo  odciąża  kręgosłup,  zmniejszając  jego  zmęczenie.  Wysokość  blatu  stołu  powinna  być  taka,  aby  przedramiona  ugięte  pod  kątem  prostym  tworzyły  linię  poziomą  do  blatu.

Dziecko nie powinno:

  • siadać  na  brzegu  krzesła,
  • podkładać  jednej  nogi  pod  pośladki,
  • siadać  bokiem  na  krześle.

Podczas  pisania  właściwa postawa to:

  • tułów  wyprostowany,  głowa  nieznacznie  pochylona  nad  stołem,
  • odległość  piszącego  od  stołu  ok.  3 – 5  cm,
  • łokcie  nie  powinny  leżeć  na  stole,  ale  nieznacznie  wystawać  za  jego  brzeg,
  • zeszyt  należy  umieszczać  na  wprost  środka  piszącego,  tak  aby  prawy  róg  zeszytu  leżał  wyżej,  niż  lewy (dotyczy  praworęcznych),
  • światło  powinno  padać  z  lewej  strony (dotyczy  praworęcznych).

Warto  zakupić  dziecku  krzesło  z  regulacją  wysokości  siedziska  lub  krzesełko  innego  typu,  niż  tradycyjne,  dostępne  w  niektórych  sklepach.

Dobrym sposobem na odrabianie zadań domowych jest siedzenie na dużej , gumowej piłce.

Właściwe  jest  także  korzystanie  przez  dzieci  ze  stolików  o  pewnym  stopniu  nachylenia  blatu  (około  10°),  a   krzesełek  o  spadku  siedziska ok.  5°.

  Kiedy  dziecko  uczy  się  lub  odrabia  lekcje ustne,  wymagające  w  niewielkim  stopniu   notowania,  może   przyjąć  pozycję  klęczną  lub  siad  klęczny  na  krześle  z  podparciem  na  przedramionach.

Ucząc  się  lub  czytając  książkę  można  przyjąć  pozycję  leżąc  na  brzuchu: broda, np.  oparta  na  pięściach   położonych  jedna  na  drugiej,  natomiast   ramiona  płasko  rozłożone  na  tapczanie.  Książkę  najlepiej  umieścić  nieco poniżej  poziomu  tapczanu. Nie  powinno wspierać  się  na  łokciach.

Dobrze jest, gdy prace przy biurku są przerywane co 30 – 40 minut zabawą ruchową, lub pracą, która wymaga ruchu.

Zwróćmy  uwagę  na  prawidłowe  noszenie  tornistra przez  dzieci (typu plecak  z  dwoma  paskami).  Tornister  nie  powinien  być  za  duży,  powinien  mieć  w  miarę  sztywne „plecy”,  dobrze  dopasowane  paski (ani  zbyt  luźne,  ani  zbyt  ściągnięte). Paski nie powinny  wychodzić  z  jednego miejsca (środka  tornistra),  gdyż  ich  skośne  ułożenie na ramionach  powoduje  wysuwanie  barków  do  przodu. Tornister nie powinien  swoim ciężarem  wspierać  się  na  lędźwiach. Uczmy dzieci, by w plecaku miały tylko potrzebne rzeczy.

Propozycje zabaw korekcyjnych (przy wadach stóp lub jako profilaktyka)

ĆWICZENIA Z PIŁKĄ

1. Siad  w parach naprzeciw siebie, Rodzic trzyma piłkę   stopami(stopy przylegają do piłki), Dziecko zabiera stopami  piłkę. Potem zmiana.
2. Rodzic staje tyłem do leżącego na plecach dziecka. Dziecko toczy piłkę stopami po nogach i plecach rodzica.
3. Siad  naprzeciw siebie, rodzic robi z nóg kosz, dziecko stopami wrzuca piłkę do kosza.
4. Piłka w stopach dziecka (palce stóp trzymają) – dziecko obchodzi na siedząco rodzica (np. licząc do 5-ciu)

ĆWICZENIA ZE SZNURECZKAMI

1.Siad naprzeciw siebie po turecku, sznureczki leżą pośrodku. Na słowo START kto pierwszy zabierze stopami sznureczki.
2.Układanie ze sznureczków liter, cyfr, figur geometrycznych(oczywiście z udziałem obu stóp)
3.Sznureczki ułożone równolegle obok siebie, Dziecko chwyta stopami końce sznureczka, Rodzic staje za Dzieckiem, chwytając stopami drugie końce sznureczka. Spacer po sali.

 

ĆWICZENIA RÓŻNE

1.Wkładanie (kto szybciej) patyczków do pudełeczka(ćwiczą stopy)
2.Stopy wykonując ruch chodu gąsienicą posuwają stosik patyczków do przodu
3.Kto szybciej zdejmie stopami swoje skarpetki
4.Rzuty woreczków do celu lub kto dalej(stopami)

Każde z ćwiczeń dziecko stara się wykonać dokładnie(dlatego najlepiej pod “czujnym” okiem Rodzica)

ĆWICZENIA KORYGUJĄCE POSTAWĘ I WZMACNIAJĄCE MM. GRZBIETU

1. Siad po turecku – budowanie dom

  • Uklepywanie ziemi
  • Budowanie parteru
  • Wstawianie okien na wieży
  • Wstawianie okien dużych
  • Budowanie pięter 1, 2, 3 … np. do 7
  1.  Siad po turecku – naprzeciwko siebie

Woreczek na głowie – kto pierwszy wstanie tak, aby woreczek nie spadł z głowy

2. Siad po turecku – naprzeciwko siebie

Dziecko z woreczkiem na głowie wstaje i obchodzi mamę, wraca i siada po turecku.

3. Siad na piętach – zabawa „kto pierwszy”

Rodzic zadaje 3 polecenia wykonania pozycji korekcyjnej – kto pierwszy wykona ja poprawnie (następnie polecenia wydaje dziecko).

4.Leżenie przodem – zabawa w kolory

Turlanie piłki do siebie ( za każdą złapaną na czarny kolor piłkę jeden karny przysiad )

5. Leżenie przodem – ręce wyprostowane w przód

Rodzic trzyma piłkę – dziecko klaszcze nad piłką i pod piłka; następnie zamiana ról.

6. Leżenie przodem – naprzeciwko siebie

W pewnej odległości piłka po środku; Kto pierwszy doczołga się do piłki, dotknie jej rękami, wróci na miejsce i usiądzie po turecku z rękami prostymi w górze.

7. Siad na piętach – naprzeciwko siebie

Rodzic trzyma 3 zabawki za plecami:

  •    1 zabawka oznacza naśladowanie samolotu
  •    2 zabawka oznacza naśladowanie odrzutowca
  •    3 zabawka oznacza naśladowanie rakiety

Rodzic wybiera jedną z nich , pokazuje dziecku. Dziecko kojarząc zadanie z odpowiednią zabawką wykonuje je; następnie zamiana.

8. Siad tyłem do siebie

Dziecko z rodzicem trzyma piłkę, która jest między plecami – „które ręce silniejsze” – zabiorą piłkę

9. Leżenie przodem – naprzeciwko siebie

Rodzic wystukuje rytm rękami o podłogę, dziecko powtarza; następnie zmiana ról

10. Leżenie przodem – naprzeciwko siebie

„Kręcenie młynka” licząc do trzech, na 4 –klaśnięcie w ręce rodzica (dziecka).

ĆWICZENIA DLA RODZICA I DZIECKA

Ćwiczenia z piłką

    1. Leżenie przodem naprzeciw siebie , kij w obu rękach- podawanie kijem piłki do siebie (łokcie uniesione)
    2. Rodzic siedzi, dziecko leży naprzeciw na brzuchu. Dziecko trafia piłką do „kosza” zrobionego z rąk rodzica.
    3. Leżenie przodem do siebie, wspólny chwyt piłki- „turlanie się” (całe ciało wyprostowane)

Zbijanie oburącz kręgli ułożonych pomiędzy leżącymi naprzeciw siebie rodzicem i dzieckiem

Ćwiczenia różne

  1. Rodzic w pozycji podporu tyłem („raczek”) robi tunel tzn. unosi biodra w górę- dziecko czołga się na brzuchu w tunelu pod rodzicem.
  2. Dziecko leży na brzuchu, stara się OBURĄCZ zbić jak najwięcej spadających przed nim baniek.
  3. Dziecko w leżeniu tyłem (na plecach)- w poz. na baczność- dziecko podnosi do góry część ciała dotkniętą przez rodzica ( ręce, nogi, ręce i nogi, głowa i nogi). To samo można zrobić w pozycji leżenia na brzuchu.
  4. Wyścigi samochodowe- Potrzebny jest sznurek (ok. 1,5 m). Na jednym jego końcu przywiązane jest autko, na drugim kartonik. Rodzic i dziecko leżą naprzeciwko siebie w większej odległości, na brzuchu. Rodzic trzyma autko, dziecko kartonik . Zadanie polega na tym, by dziecko jak najszybciej nawinęło sznurek na kartonik (ŁOKCIE UNIESIONE W GÓRĘ) a autko znalazło się przy dziecku.
  5. Rodzic i dziecko leżą na brzuchu naprzeciwko siebie w odległości ok. 2m, między nimi kręgle. Zadanie polega na zbijaniu piłką OBURĄCZ kręgli. Kto więcej kręgli zbije.
  6. Dziecko leży na deskorolce na brzuchu. Odpychając się oburącz rękami przesuwa do przodu, do tyłu.
  7. Leżenie przodem, butelka z wodą w obu rękach- potrząsanie butelką tak, by powstała piana.
  8. W leżeniu na brzuchu „turlanie” do siebie oburącz butelki z wodą
  9. Siad prosty podparty, butelka na wyprostowanych nogach- unoszenie nóg, butelka toczy się w kierunku brzucha.  Potem unoszenie bioder, butelka toczy się po nogach w stronę stóp.