Muzykoterapeutyczne pomysły na wspólną zabawę

Muzykoterapeutyczne autorskie pomysły, dzięki którym rozwijamy wyobraźnię i…

  • kształtujemy aparat mowy:
    – zabawy z językiem – okręgi wewnątrz i na zewnątrz ust, „wycieraczki” – prawo, lewo, góra, dół, kląskanie, „rurki”,
    – automasaże twarzy obejmujące najważniejsze punkty: czoło, skronie, skrzydełka nosa, pole nad górną wargą, kąciki, ust, broda, podbródek, mięśnie karku
    – zabawy z głoskami – teatralne przedstawienie wokalno – ruchowe samogłosek: „radosne, otwarte – a”, „śpiące, ziewające – o”, „wyrażające – podoba mi się – u”, „wyrażające – nie podoba mi się – e”, „wyrażające nadmiar energii – i”, „wyrażające brak energii – y”; wymieniamy samogłoski (wraz z ą i ę) w różnych rytmach, tempie, artykulacji, itp.; spółgłoskowy rock&roll, naśladowanie zwierzaków,

  • ćwiczymy zdolności koordynacyjne:
    zabawa w zegary: elektroniczne (bip, bip – podnosimy palce u nóg – pięty przyklejone oraz uderzenia dłońmi o kolana); ścienne (tik tak – balansujemy ciałem na boki, nie odrywamy stóp o podłoża), z kukułką (kuku kuku – balansujemy ciałem w przód i w tył, nie odrywany nóg od podłoża), z żołnierzykiem z talerzami (ding dong – uniesione łokcie, ręce złączone na wysokości klatki piersiowej, rozszerzanie dłoni i rytmicznie uderzenia nimi), z wahadełkiem (dłi dłi – dłonie uniesione i złączone u góry, poruszamy bioderkami), „Big Ben” (bim bam – „uderzamy” pięściami ponad głową); propozycja akompaniamentu zabawy: Małe instrumenty – utwór „Tysiąc i jeden drobiazgów”,
    – zabawa w Indian: wymyślanie okrzyków i gestów charakterystycznych dla poszczególnych członków plemienia, „Ucieczka przed niedźwiedziem” – przygotowanie toru przeszkód, który ma być pokonany przez członków plemienia:
    omijanie głębokich kałuż – przeskoki przez obręcze, hula hop, koła z papieru, ukrywanie się w leśnej gęstwinie – turlanie się po materacu albo materiale, zachowanie równowagi nad przepaścią – przejście po prostej linie albo skakance,
    przechodzenie przez jaskinie – przejście pod krzesłami, wydostanie się z lasu pomiędzy gęstymi gałęziami – czołganie się po materacu; propozycja akompaniamentu zabawy: Marek i Vacek – „Melodia dla Zuzi”,

  • ćwiczymy umiejętności relaksowania się:
    zabawa w naleśniki: znajdujemy dość dużą jednokolorową tkaninę, rozkładamy ją na ziemi, dziecko się kładzie i zawija tak, aby materiał pokrywał całe ciała bez zasłonięcia głowy – leży na brzuchu; nakładamy na naleśnika dżem (masujemy otwartymi dłońmi), obkładamy plasterkami banana (dłonie w pięści – otwieramy), nakładamy czekoladę (masujemy kłykciami – dłonie zaciśnięte), posypujemy kolorową posypką (stukami paluszkami), zapiekamy (delikatnie potrząsamy), zjadamy (delikatnie podszczypujemy); następnie zamieniamy się rolami J; propozycja akompaniamentu zabawy: Irland Music – „Greenleaves”,
    – sensoryczne masażyki – poszukujemy różnorodnych tkanin, szczotek, gąbek i wzajemnie się masujemy stosując przedmioty naprzemiennie; propozycja akompaniamentu zabawy: Dave Brubeck – „Audrey”.

Udanej zabawy 🙂